Na dobry początek

Jestem nauczycielką akademicką, pełną ideałów i wiary w możliwość zmiany tego, co w naszym systemie edukacji nam się nie podoba. Dlatego dużo eksperymentuje, szukam swojego stylu dydaktycznego, zmieniam go i uczestniczę w różnych formach doskonalenia zawodowego w tym zakresie.

Sama byłam studentką przez 12 lat (dwa kierunki magisterskie: pedagogika i kulturoznawstwo), a później studia doktoranckie.

Uważam, że wszyscy stanowimy rodzinę akademicką, a współcześni studenci mają dużą wiedzę i doświadczenie w rozmaitych dziedzinach – często przewyższającą moje. Dlatego, z przyjemnością przechodzę ze studentami na zwracanie się do siebie w formie bezpośredniej, chyba, że akurat dana grupa wprowadza atmosferę powagi. Zwracanie się po imieniu traktujcie jako wyraz szacunku, a nie jego braku.

Na swoich zajęciach, proszę Was o rzeczy, które są dla mnie ważne*:

1. Przychodźcie na zajęcia bez kurtki –  kurtki i płaszcze potęgują w salach bałagan, który mnie rozprasza. Dodatkowo, gdy są wilgotne i schnął na zajęciach wydobywa się z nich zapach, który mi przeszkadza.

2. Postarajcie się być na czas – spóźnienia niemile widziane, przede wszystkim z powodów merytorycznych, ale także z oczywistych powodów organizacyjnych: dekoncentrują mnie oraz grupę. Jeśli spóźniasz się z ważnego powodu – proszę raczej „wśliznąć” się po cichutku niż „wkraczać” z gromkim „Dzień dobry, czy mogę wejść?!”.

3. Na czas zajęć schowajcie GŁEBOKO telefony komórkowe –  proszę o wyłączanie przed zajęciami telefonów komórkowych, „pipczących” zegarków. Jeśli z ważnych powodów (np. chore dziecko) musisz mieć włączony telefon w trakcie zajęć – usiądź blisko drzwi i gdy zadzwoni – po cichu wyjdź. Odbierz go ZA drzwiami. Pisanie SMSów w trakcie zajęć uważam za niedopuszczalne i jest to jedna z rzeczy, przez które naprawdę się złoszczę. Próby schowania telefonu pod stołem, ukrywania go w dłoniach czy pod książką uważam za żenujące. Dla dobrej atmosfery na zajęciach: nie rób tego.

4. Nie jedz na zajęciach – uważam to za niekulturalne, poza tym sama robię się głodna od widoku Twojej kanapki!

5. Szanuj uniwersytet – proszę o przestrzeganie savoir-vivre, szanowanie faktu, że nie jesteśmy w szkole tylko na uniwersytecie.

6. Prace pisemne przygotowuj starannie – od studentów Uniwersytetu Warszawskiego wymagam poprawnego pisania oraz formatowania prac. Dotyczy to również podpisywania ilustracji, tabel, prawidłowego podawania źródeł. Polecam przydatną stronę o standardach prac (jako poradnik, a nie wykładnie!): kliknij!

Zachowania studentów, które mnie irytują i odbierają motywację do pracy:

1. Nieprzygotowanie do zajeć – brak znajomości lektury, wykonania pracy, przygotowania zagajenia lub prezentacji. Uważam to za brak szacunku do mnie i do Koleżanek i Kolegów z grupy. Stosuję różnorakie konsekwencje; karną wejściówkę, przerwanie zajęć, obniżenie oceny. Jeśli, z ważnych życiowych powodów, nie możesz przyjść na zajęcia, na których miała być Twoja prezentacja: ZAWIADOM mnie o tym najpóźniej na 2 dni przed zajęciami.

2. Czytanie „pod ławką” gazet, Facebooka lub przygotowywanie się do innych przedmiotów.

3. Bałaganienie – zostawianie po sobie śmieci i nie wsuniętych na miejsce krzeseł w salach gdzie odbywają się zajęcia, śmiecenie na korytarzach,  nie sprzątanie po sobie rozlanych płynów – np. kawy.

4. Żądania skracania listy lektur, spektakularne okazywanie zdziwienia, że należy je czytać.

5. Brak przygotowania tłumaczony faktem, że tekstu nie było na „Chomiku”: jeśli chociaż jeden egzemplarz lektury znajduje się w czytelnii wydziału i w BUWie – tekst uważam za możliwy do zdobycia. P. Urszula – szefowa biblioteki, zgadza się w takich wypadkach na wyniesienie egzmeplarza z czytelnii i zrobienie xero dla grupy. Jeśli, przez przypadek, zdałam białego kruka – proszę o e-mail przedstawiciela grupy, kilka dni przed zajęciami, z informacją, że zupełnie nie możecie tekstu zdobyć.

6. Plagiat – wplatanie w pracę pisnemną cytatów z Wikipedii bez usunięcia hiperlinków, bez podania źródeł cytowania. Jeśli coś cytujesz – zawsze musisz zaznaczyć to w tekście! Dotyczy to również fragmentów stron internetowych, dokumenów wewnętrznych organizacji np. statutów. Logotypy, zdjęcia muszą być podpisane z podaniem autora lub źródła. Plagiat w pracy zaliczeniowej może skutkować niezaliczeniem przedmiotu – szczególnie dla studentów II stopnia. W skrajnych przypadkach, studentów stosujących plagiat, czeka spotkanie z komisją dyscyplinarną UW.

* inspipracją była dla mnie strona ISNSu, niektóre sformułowania są z niej cytowane:
 http://www.antropologia.isns.uw.edu.pl/?page_id=25

Brak możliwości komentowania.