22. Konferencja Experiential Educators Europe właśnie się zakończyła! Było jak zwykle niezwykle 🙂 między innymi dlatego, że padł rekord uczestników z Polski!
Co to jest?
Fenomen społeczności EEE opisywałam już w Relacji z 2016, 2017 i edycji specjalnej. W telegraficznym skrócie, jest to coroczne spotkanie trenerów, coachów, konsultantów, terapeutów, edukatorów oraz innych osób związanych z rozwojem, którzy pracują w nurcie experiential education. Co roku, w jednym z europejskich krajów, spotykamy się na kilka dni, aby w formule open space wymieniać się wiedzą, doświadczeniami, pomysłami oraz udzielać wsparcia.
Przed-konferencja
Tradycją spotkań EEE są pre- lub post-konferencje. Służą one lepszemu poznaniu kultury i krajobrazu kraju gospodarzy. Dają również szansę na wolniejsze wchodzenie w atmosferę konferencji oraz złapania chwili oddechu w gorącym sezonie szkoleniowo-rozwojowym.
Tegorocznym gospodarzem byli trenerzy z Litwy, skupieni w organizacji “Kitokie projektai”. Mieliśmy więc szansę na lepsze poznanie Wilna i otaczającej go przyrody. Atrakcją był kilkugodzinny spływ kajakowy, dzień w parku linowym, odwiedziny w parku narodowym, wieczór kuchni litewskiej. Przed-konferencja trwała 3 dni i wzięło w niej udział kilkanaście osób z całego świata.
EEE 2018
Konferencja odbyła się w dniach 5-7 maja 2018, w Trakai, na terenie niezwykle urokliwego centrum konferencyjnego usytułowanego nad jeziorem. Przybyło około 80 uczestników z Danii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Estonii, Belgii, Austrii, Hiszpanii, Danii, Włoch, Rumunii oraz USA, Chile, Tajwanu, Izraela i Meksyku. Fenomenem była obecność dużej grupy Polaków. Było nas 13! Uczestnicy konferencji reprezentowali różne profesje; od trenerów biznesowych po terapeutów. Było również kilku przedstawicieli biznesu, a nawet nauczycieli. Ważną grupę w trakcie tych spotkań stanowią doświadczeni trenerzy, będący jej trzonem. Jest to jak na razie jedyna taka społeczność, w której wiem, że mogę spotkać osoby pracujące w tym obszarze od ponad 20 lat. Są przy tym niezwykle otwarci i chętni do udzielania wsparcia.
EEE odbywa się w formacie unconference. W ciągu dnia mają miejsce warsztaty zgłaszane przez uczestników oraz wydarzenia towarzyszące dziejące się wieczorem; warsztat o saunowaniu połączony z rytułałami saunowymi, rejs statkiem z muzyką na żywo w około zamku Trakai oraz przetańczone wszystkie noce 🙂
W tym roku zgłoszono ponad 40 warsztatów. Poniżej, tradycyjnie, zamieszczam opisy niektórych z nich. W prównaniu do lat poprzednich – tematyka była szalenie zróżnicowana. Kilka warsztatów dotyczyło tzw. narzędziówki – choć prezentowanej pod różnymi, ciekawymi kątami. Jako Gallupowy learner i input przywiozłam kilkanaście nowych gier, ćwiczeń oraz aktywności.
Odbyło się kilka warsztatów dotyczących trendów w branży rozwojowej takich jak nowe narzędzia w nurcie agility/scrum, resiliance. Niektóre warsztaty były szalenie zaskakujące np. wykorzystanie tatuażu jako metafory, hipnoza czy świadome oddychanie. Mniej niż w latach poprzednich, reprezentowane były zagadnienia coachingowe oraz te z nurtu adventure therapy.
W czasie EEE jest również przestrzeń na testowanie nowych narzędzi oraz prezentowanie tworzonych teorii. Są to, moim zdaniem, jedne z najcenniejszych sesji konferncyjnych. W tym roku, szerokim echem odbiły się warsztaty Pascala Van Loo – świetnego, belgijskiego trenera, który rozwija własne ujęcie postrzegania organizacji inspirowane teorią turkusowego zarządzania.
Uwielbiam czas EEE też dlatego, że stwarzana jest przestrzeń do własnego rozwoju. Tak jak w latach poprzednich, oferowane były warsztaty np. ze świadomego oddychania, trudności w prowadzeniu biznesu, uwalniania oraz pracy z emocjami, bliskiego spotkania z naturą. Niezwykle cenię momenty, kiedy po warsztatach: 10 najlepszych gier o przywództwie, mogę uczestniczyć w zajęciach, których celem jest regeneracja własnych baterii i refleksja nad sobą samym. To niezwykle ważny aspekt „higieny” i „BHP” trenera, o którym często się zapomina.
Webmaster i co?
Mój tegoroczny warsztat, poprowadzony pod szyldem Pracowni Gier Szkoleniowych wraz z Jagodą Gandziarowską-Ziołecką dotyczył gry Webmaster. Jest to niezwykłe ćwiczenie grupowe, które łączy w sobie wiele cech ćwiczenia wręcz idealnego! Jest skalowalne (od 6 do 30 uczestników), dotyczy wyzwań związanych z komunikacją, współpracą, planowaniem, zarządzaniem, silosowaniem, przywództwem. Istrukcja jest prosta, materiały lekkie… Wszystko to sprawiło, że obudził się w nas głód sprawdzenia czy istnieją inne, równie uniaktowe gry, narzędzia lub aktywności. Na naszym warsztacie zaproponowałyśmy więc rozegranie Webmastera a następnie jego analizę i namysł jakie inne ćwiczenia mogą dać podobne efekty. W warsztacie wzięły udział 22 osoby, wszystko odbyło się na trawie przy pięknej pogodzie.
Co dalej?
Kolejna konferencja EEE planowana jest na majówkę 2019 w Belgii. Tymczasem mam nadzieję na reaktywację polskiego odpowiednika – czyli konferencji „Edukacja Przygodą”. Pracownię Nauki i Przygody reprezentowały trzy osoby – mamy więc zaczątek dream teamu oragnizatorów 🙂
Niektóre warsztaty EEE 2018:
Geoffrey | McMullan | Nature Connection | We will be exploring the benefits of nature connection for trainers | |
Rolf | Koerber | leadership and game theory | one classical experience shared and discussed under the question of leadership and the use in leadership workshops. experiencing the method as a group and discussing opportunities for use and further development | |
MERILY | POROVART | Creative writing | I will introduce 5 different ways/ exercises (actually there are a lot of them) how to write down our thoughts, how to find inspiration. Creative writing gives us opportunity to open our mind, share our thoughts, make some more space in our brains for positive energy. It is giving also a insight what is going on inside of us. There are no right or wrong answers- only me and my paper. My goal is to introduce a way to discover ourselves. |
|
Román | Rodríguez Sebastián | The challenge of feeling | Can you put up the challenge of feeling? How well do you manage your emotions? The goal is to show some tools to raise awareness over emotional experiences in participants and facilitating the freedom for change in an experiential way. | |
maayan | fux | Resilience Action concepts and exercises | In the workshop I will present concept of action for preparing emergency teams | |
Roger | Greenaway | Sharing our stories about facilitating experiential learning | Are you ready? … to tell a story (of 2 – 5 minutes) about an experience you have had as a facilitator… … from which you gained an insight (about facilitating) … or which raised questions for you (about facilitating) … or which supported values you hold (about facilitating)Half the time is for sharing stories. Half the time is for reflecting on the stories shared. The goal is to deepen our wisdom about facilitation together. If the weather allows the reflective intervals between stories will mostly be walk’n’talk in 2s and 3s. |
|
Lesley | Greenaway | From MY favourite evaluation method to OUR favourite evaluation methos | In the workshop we will explore COLLABORATIVE EVALUATION in action. What does this mean, how do you do it and why would you choose to? Together we will create our favourite evaluation method and I will share an example of collaborative evaluation used in a Youth Leadership Development Programme. | |
Ralph, Wybe, Sepp | Kolen | Werewolves off Wakkerdam | IT is full mooi. The Always quit little town Wakkerdam is brutaly disturbed by Some gruesome Murders. The village elders Come together to discus if The legend of The werewolves has come to live.
This is The most favorite game of my Sons (wybe and Sepp). The would love to explain iT to you and plat iT together. |
|
Bernd and Felix | Rademächers and Scheeres | Feedback – here and now and face to face | We want to start the conference with a feed-forward session in the first slot and focus on our perceptions during this conference and closing in up by giving us a face to face feedback during the last dinner on Sunday evening. We also have the chance to provide and to receive a Father& Son feedback. Two perspectives…. |
|
ILSE | SMETS | TATTOO SHOP | GOAL: getting to know eachother in a creative way We would work in different pairs. You draw a tattoo on eachother on a specific place. Everytime we would work around a existentional question ex: 'what do you want to become as a child?’ the tattoo is related too this question. After that you have a short conversation with a new partner with a new question. |
|
Saskia | szepansky | The courage to be seen | As a trainer/facilitator you are very visible. But also, we look at our clients all the time. What happens if we take away all activity and just experience 'being seen’? What happens inside you, when you are being watched when you know, register and feel that others see you?
I will make use of the people in the room, maybe some ideas from systemic work and poetic reflection. You will walk out 'being seen’ with your own poetic reflection of the experience. |
|
Jac | Rongen | Try to open your eyes | If you would like to have a small taste of what hypnosis can be, feel free to join. I will share some of my learnings and recently acquired skills. I also have some questions on ethics, learning goals and development. |
|
Mihaly Csongor | Kocsis | Humour in training and coaching | To be or not to be humorous? – during the training courses or the coaching sessions. When and How to use humour in order to increase the effectiveness of your work? – discussion, exchange of experience, examples for different situations. Don’t forget to bring your favourite joke! | |
Julie | Dinesen | Prancercise | The goal is to develop an EEE prancercising for us as a group to grow even more energy and love to the univers. We will work with finding our own animal movements/sounds, dance moves and rhythms and spiritual cosmic energy. Yes, it WILL definitely be out of comfort zone. And yes, we will do a presentation in plenum! For inspiration: https://youtu.be/MoRMUzljoAA | |
Sibylle & Michał | Schönert & Kubik | „Sounds Like Emotions” | We’re facing emotions – our own as well as our clients’ – in our daily work as facilitators, trainers and coaches. The goal of the workshop is to present and share a simple and effective tool to get in touch with emotions. It can be used for individuals as well as groups. | |
Jan | Wardęszkiewicz | The cube – computer game in team building | The main goal of the workshop is to inspire the participants how computer games may be used to make trainings more engaging. The workshop will be based on a game The Cube inspired by the famous movie. The participants will play the game and engage in a number of short team-building tasks (aprox. 2-3) that were designed by our team namely for this game. We will invite them to discuss and brainstorm them in order to maximize their potential. As a result the participants end the training with a full hand of inspirations and at least one ready-to-use original team building task. And last but not least it will be a lot of fun. | |
Ammy | Kuiper | Games, Games, Games | Games I picked up last year along the way . Energizers, Agile games, (experiencing agile mindset), Getting to know-games, Problemsolving, Dealing with Change, Storytelling, and more! Short explanation of several games and their use. Then participants vote what games to play in the time available. After the workshop everyone gets a list of the presented games with instructions/materials/where to buy etcetera. |
|
Stephanie | Püttker | Company-Chess: A Classical Teamwork/Leadership-Activity | Instead of bringing a new game I would like to keep one of the classicals alive and offer it to those who maybe do not know it yet, but maybe always heard talking about it 😉 You do not necesarily need to know anything about chess!! It’s an activity which is great for bringing to life the topics of teamwork, (virtual) leadership, middle management, group dynamics in certain roles, information management… We will have three hierarchy levels working that are connected. Normal office condition is enough to participate. | |
Ammy | Kuiper | Fearless Journey | Fearless Journey is a Teamgame to address and solve obstacles over which they have no authority, using 48+ influence strategies from Linda Rising & Mary Lynn Mann’s book Fearless Change. Side-effects: Consensus Decision making, collaborating and appreciation. Can also be used as an intervision-tool. Our own workpractice will serve as cases to play the game |
|
Daniel | Dammeier | Mousetraps and Cards | 2 Activities and 2 Models ! I will show two of my favorite activities combined with two models I use a lot for participants to experience how learning and development works within oneself and in groups. | |
Aga Leśny | Jagoda Gandziarowska-Ziołecka | „Webmaster”: perfect team building activity and…? | In Webmaster Game you could find different aspects of:
And many more. However we are looking for similar team building tool 🙂 |
Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz