Metodyka animacji społeczno-kulturalnej
studia RA 2012/2013, studia dzienne, semestr letni. Zajęcia dla specjalizacji pedagogika opiekuńczo wychowawcza.
Wstęp
Zajęcia mają na celu zapoznanie uczestników z ideami oraz metodami jakimi pracuje się w kontekście animacji społeczno-kulturalnej. Poprzez kolejne zajęcia, studenci będą krok po kroku, przygotowywać własny projekt animacyjny. Studentom zostanie przedstawiony katalog tematów zajęć warsztatowych do wyboru, w zależności od potrzeb oraz własnych zainteresowań.
Zasady zaliczenia
Aby uzyskać zaliczenie ćwiczeń student zobowiązany jest do:
– obecności na zajęciach (dopuszczalne maksymalnie dwie nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze – jeden blok zajęciowy);
– poprowadzenia jednego, krótkiego ćwiczenia związanego z tematem zajęć warsztatowych (np. ćwiczenie na poznanie imion, integrację, aktywne przekazanie wiedzy)
– terminowe przysłanie informacji o projekcie oraz odbycie konsultacji
– przygotowanie i zaprezentowanie w grupach projektu animacyjnego
– uczestnictwo w jednym, dowolnym projekcie animacyjnym jako uczestnik i oddanie raportu zawierającego refleksję własną o wydarzeniu. POBIERZ RAPORT: wzor_raportu2013
Program
28.02 Zajęcia wprowadzające. Omówienie programu, poznanie oczekiwań. Co jest nam potrzebne, żeby przeprowadzić projekt animacyjny? Jakie mamy zasoby w grupie?
– gra „Kod”; dyskusja o diagnozie niezbędnej w projekcie, rolach w grupie, naszym przygotowaniu
– film „Zmiana paradygmatu edukacji” Ken Robinson: http://www.youtube.com/watch?v=oVEkNVmPBcg
– rozmowa o tym czym jest projekt, przykład relacji z dwóch projektów: Inwazja Ruchu w Wałbrzychu (http://www.youtube.com/watch?v=s8oEl5Bm-KE) oraz My, kobiety z Muranowa (http://www.youtube.com/watch?v=HPakfKdO1_0)
14.03 Czym jest animacja kultury, potrzeba animacji.
Lektury: Grzegorz Godlewski, Animacja i antropologia [w] Grzegorz Godlewski i in,. Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, Instytut Kultury Polskiej, Warszawa 2002. Całość publikacji znajduje się bezpłatnie w Internecie.
Anna Chodkowska, O potrzebie zmiany [w] materiały warsztatowe „Akademia rozwoju animacyjnej aktywności”. PDF: AKADEMIA ANIMACYJNEJ AKTYWNOŚCI
Gość: Olga Nowakowska, animatorka z klubu sąsiedzkiego Sielanka: https://www.facebook.com/KlubSasiedzkiSielanka?ref=ts&fref=ts
30 minut pracy grupowej nad projektami
11.04 Projekt – struktura, rodzaje, formy ewaluacji, źródła finansowania. Przykłady projektów, formularze i wnioski.
Lektury: Zarządzanie projektem TKIT3, część 2.3 Modele projektów, 3.2 Definiowanie projektu. PDF: zarzadzanie_projektem-TKit3
45 minut pracy grupowej nad projektami
25.04 Misz-masz, nowe metody
Ćwiczenia dla grup zróżnicowanych wiekowo; wewnątrz i na zewnątrz (tereny zielone), o zróżnicowanym stopniu trudności, brak pomocy dydaktycznych.
Proszę przyjść na zajęcia w wygodnym stroju i butach, które można pobrudzić.
- 4.05 proszę o przesłanie szkiców projektów
9.05 Ewaluacja
Lektury: Zarządzanie projektem TKIT3, część 3.4. Ewaluacja
23.05 Warsztaty twórczego myślenia
6.06 Podsumowanie przedmiotu, ewaluacja zajęć, prezentacja projektów.
Wytyczne do projektu końcowego:
- Projekt powinien być przygotowany w grupach i terminowo dostarczony na piśmie za pośrednictwem poczty elektronicznej
- Pisemna wersja projektu powinna zawierać arkusz ewaluacyjny (lub inny opis ewaluacji)
- Ze względu na ograniczenia czasowe, projekt powinien być krótki, a jego finał nie przekraczać kilku godzin
- O ile to możliwe, chciałabym uczestniczyć w finale Waszego projektu
- Informacje o przeprowadzanym projekcie powinny się znaleźć również w formie plakatu czy zapowiedzi na tablicy ASK na Wydziale
- Prezentacja projektu na zajęciach powinna zawierać cele jakie sobie stawialiście, przebieg, podsumowanie fotograficzne lub wideo oraz trudności, niespodziewane sytuacje, sytuacje, które Was zaskoczyły; wnioski na przyszłość
SZABLON PROJEKTU: szablon_projektu
INSPIRACJE, PRZYKŁADY PROJEKTÓW
Seniorzy w Akcji: http://www.youtube.com/user/seniorzywakcji
http://www.rownacszanse.pl/projekty/