Edukacja przygodą
studia stacjonarne, RA 2012/2013 semestr letni, zajęcia prowadzone wraz dr Ewą Palamer-Kabacińską
Wstęp
Celem zajęć jest prezentacja założeń teoretycznych oraz wybranych form praktycznych outdoor i adventure education. Tzw. „Pedagogika przygody”, na polskim gruncie, nie ma swojego miejsca w naukach, natomiast można spotkać się ze stosowaniem jej w praktyce. Fakultet przybliży obszary w jakich wykorzystywana jest edukacja przygodowa, do jakich grup wiekowych jest ona skierowana, jakimi formami i metodami pracy się posługuje. Końcowym efektem fakultetu jest udział w II Konferencji Edukacja Przygodą. Dzięki temu, studenci będą mieli możliwość poznania najnowszych wątków dyskusji na temat „pedagogiki przygody” oraz będą mieli szansę poznania praktyków i teoretyków dziedziny. W trakcie fakultetu, studenci będą uczestniczyli w szeregu form praktycznych; grach terenowych, ćwiczeniach, symulacjach. Dzięki spotkaniom z gośćmi i prezentacjom projektów, będą mogli nawiązać znajomości czy poznać partnerów przyszłych działań pedagogicznych. Fakultet daje możliwość poznania najnowszych trendów Outdoor i Adventure Education w Europie oraz Stanach Zjednoczonych
Zaliczenie:
– aktywny udział w zajęciach
– obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności lub 1 na zajęciach warsztatowych)
– włączenie się w przygotowanie konferencji „Edukacja Przygodą” w wymiarze 4h
Program:
26.02 | WP |
|
Integracja, poznanie oczekiwań, podział zadań na konferencję |
5.03 | WP | (T) Erleibnispädagogik. | Michl W., Pedagogika przeżyć, WAM, Kraków 2011 |
12.03 | (T) Teoria Adventure Education, Experiental Learning | Panicucci Jane, Cornestones of Adveture Education [w] Adventure Education, Theory and Applications, Prouty Dick, Panicucci Jane, Collinson Rufus (red.), Project Adventure, 2007.Grupa 1: wprowadzenie, John DeweyGrupa 2: Cykl KolbaGrupa 3: Model 3 sfer Johna L. Lucknera i Reldana NadleraGrupa 4: challenge by choice, behavioral contdacts | |
19.03 | WP | (P)Gra symulacyjna | Materiał „metoda” na stronie Pracowni Gier Szkoleniowych: http://pracownia.edu.pl/a/Pages/Method.aspxJoanna Średnicka, Nel Berezowska, Zagraj zanim doświadczysz, Think ThankJoanna Średnicka, Jagoda Gandziarowska-Ziołecka, W co grają Polskie firmy?, Pracownia Gier Szkoleniowych 2013 |
26.03 | WP | (T) Polskie realizacje Outdoor&Adventure education. | Przykłady 3 projektów: „Szkoła pod Żaglami”, Ruch Harcerski, Centrum Nauki Kopernik |
16.04 | WP | (T) Teoria outdoor education i jej elementy w nauczaniu przyrody | Edukacja przygodą, red. A. Leśny, E. Palamer- Kabacińska, Pracownia Nauki i Przygody, Warszawa 2012, cz.II „Przykłady”Dla chętnych: Neuman Jan, Education and learning through outdoor activities, IYNF, 2004, r. III. |
23.04 | CNK | (P)Popularyzacja nauki i nauczanie z pasją – warsztaty w Centrum Nauki Kopernik | Udział w warsztatach przygotowanych przez Centrum Nauki Kopernik prezentujących praktyczne możliwości nauczania przez doświadczenie |
7.05 | (P) Experiental Learning w praktyce. | Niski park linowy i ćwiczenia terenowe | |
14.05 | Ogród Botaniczny | (P) Edukacja przyrodnicza w praktyce – warsztaty | Udział w warsztatach prowadzonych w ramach cyklu „Pod liściem miłorzębu”, Ogród Botaniczny UW |
24-25.05 | AWF | II Konferencja Edukacja Przygodą | |
4.06 | WP | Podsumowanie zajęć, omówienie refleksji po konferencji, przygotowanie rekomendacji na przyszłość, ewaluacja | |
Warunki zaliczenia: | – udział w 4 zajęciach teoretycznych – udział w min. 3 formach praktycznych, – realizacja jednego zadania w ramach konferencji |