Animacja grup zadaniowych – metodyka n12/13
Animacja grup zadaniowych – Metodyka animacji społeczno-kulturalnej,
studia niestacjonarne RA 2012/2013
Wstęp
Zajęcia mają na celu zapoznanie uczestników z zasadami, metodami i technikami oraz strategiami tworzenia efektywnej grupy zadaniowej i wspomagania jej działania. Poprzez kolejne zajęcia, studenci będą krok po kroku, przygotowywać własny projekt animacyjny. Program został stworzony na podstawie autodiagnozy studentów i ich odpowiedzi na pytanie: co mi jest potrzebne, aby zrealizować dobry projekt? Z katalogu możliwości wybrali trzy tematy zajęć warsztatowych. | |
Zasady zaliczenia
Aby uzyskać zaliczenie ćwiczeń student zobowiązany jest do:
– obecności na zajęciach (dopuszczalne maksymalnie jedna nieobecności nieusprawiedliwiona w semestrze);
– poprowadzenia jednego, krótkiego ćwiczenia związanego z tematem zajęć warsztatowych (np. ćwiczenie na poznanie imion, integrację)
– terminowe przysłanie informacji o projekcie oraz odbycie konsultacji
– przygotowanie i zaprezentowanie w grupach projektu animacyjnego
Program
4.11 Zajęcia wprowadzające. Omówienie programu, poznanie oczekiwań.
18.11 Prezentacja projektu animacyjnego, jak to się wszystko zaczęło? Spotkanie z praktykami.
2.12 Zajęcia warsztatowe: gry i zabawy zorientowane na budowanie zaufania w grupie
15.12 Zajęcia warsztatowe: trening twórczego myślenia
Do 15.12 proszę o przesłanie podstawowych informacji o projekcie
16.12 Zajęcia warsztatowe: tworzenie projektu
po zajęciach: konsultacje projektu
13.01 Ewaluacja projektu i podsumowanie projektu
Literatura: B. Abrignani, R. Gomes, D. de Vilder (red.), Zarządzanie projektem. Pakiet szkoleniowy (seria ”T-kit”), rozdział 3.4: Ewaluacja projektu. (Pakiety są dostępne w Internecie: http://www.youth-partnership.net/youth-partnership/publications/T-kits/3/Tkit_3_POL).
Materiały dodatkowe:
ewaluacja_amonitoring – różnica pomiędzy monitoringiem, a ewaluacją
Ewaluacja w pracy metodą projektu, FRSE – broszura FRSE z dobrymi przykładami ewaluacji (ponad 40 metod)
Ewaluacja projektu – prezentacja z zajęć
Do 13.01 proszę o przesłanie pisemnej wersji projektu
27.01 Prezentacja projektów
27.01 1h Prezentacja projektów
Literatura OBOWIĄZKOWA:
- B. Abrignani, R. Gomes, D. de Vilder (red.), Zarządzanie projektem. Pakiet szkoleniowy (seria „T-kit”), Pakiety są dostępne w Internecie: http://www.youth-partnership.net/export/sites/default/youth-partnership/documents/Publications/T_kits/3/Polish/tkit3_polish.pdf/ ).
- R. Rutkowski, Diagnoza społeczna w działalności kulturalnej, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1982 (wybór)
Przegląd projektów np.:
http://www.rownacszanse.pl/projekty/
Inspiracja do ćwiczeń i warsztatów:
M. Legumi, Techniki i sposoby animowania grup,
K. Vopel, Przewodnik dla prowadzących grupy
Wytyczne do projektu:
- Projekt powinien być przygotowany w grupach i terminowo dostarczony na piśmie za pośrednictwem poczty elektronicznej
- Pisemna wersja projektu powinna zawierać arkusz ewaluacyjny (lub inny opis ewaluacji)
- Ze względu na ograniczenia czasowe, projekt powinien być krótki, a jego finał nie przekraczać kilku godzin
- O ile to możliwe, chciałabym uczestniczyć w finale Waszego projektu
- Informacje o przeprowadzanym projekcie powinny się znaleźć również w formie plakatu czy zapowiedzi na tablicy ASK na Wydziale
- Prezentacja projektu na zajęciach powinna zawierać cele jakie sobie stawialiście, przebieg, podsumowanie fotograficzne lub wideo oraz trudności, niespodziewane sytuacje, sytuacje, które Was zaskoczyły; wnioski na przyszłość
Dwa ostatnie czwartki semestru zimowego, w sali 332 (w godzinach 15:30 – 17:00, druga grupa 17:15 – 18:45) odbędzie się prezentacja projektów studentów studiów dziennych, na które jesteście serdecznie zaproszeni! Zachęcam!
Ćwiczenia, gry, zabawy, które praktykowaliśmy:
Wirus
Anse-kabanse
Magiczny dywan
Przejście wampirów
Kostki happy cubes
Kot księcia
Robimy „więź” (po mojej prawej ręce…)
Kwadrat z liny z zamkniętymi oczami
Każdy pisze na kartce 3 swoje cechy – losujemy kartki i zgadujemy o kim mowa
Głuchy telefon w wersji ruchowej
5 zdań o sobie (w tym tyg. przydarzyło mi się…, gdybym była owocem…)
Brak możliwości komentowania.